Thursday, March 18, 2010

MINGGU 8

Cari maklumat berkenaan fungsi badan-badan keusahawanan IT yang berikut:

~ National IT Agenda(NITA)

Agenda IT Nasional (Nita), yang dilancarkan pada bulan Disember 1996 oleh Majlis IT Nasional (NITC), memberikan asas dan rangka kerja untuk pemanfaatan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) menukar Malaysia menjadi negara maju dalam cetakan kita sendiri konsisten dengan Visi 2020.

Ia diketuai oleh Perdana Menteri, NITC terdiri daripada ahli daripada masyarakat, swasta dan sektor kepentingan masyarakat dan berfungsi sebagai sebuah think tank yang menyarankan kerajaan tentang strategi ICT. MIMOS Berhad, sebagai Sekretariat kepada NITC, membantu dan menyokong kegiatan Lembaga, termasuk pengembangan dan realisasi Nita.

Visi NISA adalah untuk memanfaatkan ICT untuk menukar seluruh masyarakat Malaysia menjadi masyarakat maklumat, lalu kepada masyarakat pengetahuan dan akhirnya ke nilai-nilai masyarakat berasaskan pengetahuan. Dengan tema "Mengubah Ripples kepada Gelombang Pasang Surut", NITA memfokuskan pada pengembangan masyarakat, infrastruktur dan aplikasi untuk mencipta nilai, untuk memberikan keadilan dan akses kepada semua orang Malaysia, dan untuk mengubah masyarakat kita secara kualitatif menjadi nilai pengetahuan berasaskan masyarakat oleh tahun 2020.

Sikap "riak" yang difokuskan merupakan inisiatif oleh kerajaan untuk mencipta persekitaran yang diperlukan dan memberdayakan masyarakat, sehingga mereka akan membawa tentang perubahan gelombang pasang surut yang diperlukan untuk mencapai visi Nita. Multimedia Super Corridor (MSC), yang paling awal inisiatif strategik daripada NITC, adalah suatu "riak".

Mengakui keperluan untuk melibatkan semua orang Malaysia melalui muat Nita, besar lain "riak" yang diprakarsai oleh NITC adalah Demonstrator Application Grant Scheme (DAGS) yang mendorong Malaysia untuk menyertai dan memanfaatkan peluang-peluang yang disediakan oleh ICT. MIMOS Berhad, sebagai Sekretariat, mengelola dan menguruskan DAGS.

Sebagai tambahan Nita aspek realisasi, yang telah merumuskan NITC Agenda Strategik NITC - malaysia strategi untuk penghijrahan ke E-Dunia milenium baru. Melibatkan strategi transformasi yang teratur daripada struktur pemerintahan saat ini yang lebih aktif partisipatif yang melibatkan tripartit perkongsian antara masyarakat, swasta dan masyarakat-kepentingan sektor. Agenda Strategik menyoroti keperluan untuk mengatasi lima bidang penting bagi penghijrahan ke E-Dunia, iaitu E-Community, E-Public Services, E-Learning, E-Ekonomi dan E-kerajaan.

NITC mempromosikan idea bahawa pengetahuan dan maklumat akan menjadi aset yang paling berharga dalam ekonomi milenium baru. Untuk Malaysia untuk menjadi kompetitif, kita harus merangkul ekonomi berasaskan pengetahuan (k-ekonomi) dan mencipta syarikat-syarikat Malaysia kelas Perkataan yang boleh bersaing secara global tepi dengan harga, high, penghantaran dan kos. Nita memegang kunci untuk memperkukuh bangsa dan memungkinkan munculnya jenis baru ini pengusaha. Nita merupakan asas bagi kejayaan di malaysia maklumat umur dan seterusnya.

RAKYAT - INFOSTRUCTURE - APLIKASI

Rangka TI Nasional (NITF) adalah strategik dan sinergis Gabungan beberapa komponen kunci, bekerja bersama-sama. Rangka kerja ini terbaik dilihat sebagai sebuah segitiga yang saling berhubungan yang terdiri daripada tiga unsur utama, iaitu, People, Infostructure dan Aplikasi.

Utama pentingnya faktor manusia dalam perubahan persekitaran yang baik tercermin dari penempatan "orang" elemen di puncak segitiga (Lihat gambarajah di atas). Segitiga itu sendiri mencerminkan tiga isu-isu kunci seputar segitiga, ini menjadi: akses dan ekuiti, mencipta nilai dan transformasi kualitatif.

Prinsip bahawa semua warga negara memerlukan akses kepada maklumat melalui cara yang adil telah diakui dengan betul. Infostructure unsur yang terlihat dalam hal infrastruktur keras dan lunak. Infrastruktur yang keras melibatkan perkakasan komputer dan komponen-komponen telekomunikasi yang relevan. Infrastruktur yang lembut di sisi lain meliputi database, rangkaian, hukum, dan peraturan.

Unsur ketiga aplikasi berkisar tentang pembangunan kandungan yang diperlukan oleh semua pemain di bidang ICT. Penekanan utama di sini adalah cas tempatan dan budaya keserasian. Pembinaan yang sesuai dan berkesan kos aplikasi akan penting dalam memastikan bahawa Malaysia mampu mengekalkan kedudukan bersaing di pasaran pada tahun-tahun yang akan datang. Masing-masing dari tiga unsur dalam NITF mempunyai strategi sendiri, yang semuanya bekerja menuju tercapainya pengetahuan masyarakat.

~ Malaysia Venture Capital Management Berhad(MAVCAP)

MAVCAP ditubuhkan pada tahun 2001 oleh Kerajaan Malaysia dan merupakan negara terbesar modal ventura (VC) syarikat yang menumpukan pada pelaburan dalam maklumat tempatan, dan sektor teknologi komunikasi (ICT).

MAVCAP ditubuhkan untuk mewujudkan visi Kerajaan untuk membangunkan industri VC dan menggalakkan keusahawanan dalam sektor teknologi. Dalam rangka untuk memenuhi mandat yang diberikan, Perseroan pada bahagian telah membuat misinya sebagai berikut:

* Berfungsi sebagai tempat latihan yang ideal untuk lelaki kapitalis venture,
* Memberdayakan pengusaha untuk mencipta kekayaan dan
* Menghasilkan pulangan yang menarik untuk pelaburan.

Sahamnya dimiliki seluruhnya oleh Menteri Kewangan Incorporated, Syarikat juga diberikan RM970 juta di bawahnya pengurusan

Syarikat menyediakan alternatif sumber pembiayaan berisiko tinggi untuk start-up, dan modal awal usaha di sektor ICT dan industri pertumbuhan quality.

Syarikat umumnya melabur untuk jangka masa 5 - 8 tahun di biji, start-up dan tahap awal syarikat, selama yang memegang kedudukan Majlis dan keputusan pengurusan kunci drive. Pelaburan awal daripada RM1 juta - RM3 juta ini disokong dengan peruntukan Mezzanine bernilai RM5 juta - RM10 juta untuk membiayai syarikat-syarikat melalui ke tahap pra-IPO.

Dalam tahap selanjutnya pelaburan, biasanya MAVCAP melabur antara 3 - 5 tahun.

MAVCAP merupakan pelabur yang paling aktif di ICT dan industri teknologi tinggi, melalui usaha langsung dan benih dan telah melabur di hampir 90 syarikat. Fokus utamanya adalah:

* 70% pelaburan langsung di syarikat-syarikat yang tergabung Malaysia.
* 30% pelaburan di syarikat-syarikat asing dengan kepentingan perniagaan di Malaysia.

Sampai saat MAVCAP telah melihat senarai enam syarikat dalam pertukaran portfolio di Malaysia, Singapura dan Inggris Raya.

Sejak tahun 2001, Syarikat telah membiayai lebih daripada 258 pengusaha dan mencipta lebih daripada 1,200 pekerjaan di sektor teknologi tinggi di Malaysia.

Pada tarikh 31 Disember 2007, MAVCAP melalui syarikat syarikat persatuan telah menghasilkan lebih daripada 100 produk teknologi tinggi dan jasa yang telah menembusi pasaran di China, Vietnam, Filipina, Indonesia dan Amerika Syarikat.

~ Malaysia Exchange of Securities Application Grant Scheme(DAGS)

Aplikasi Grant Scheme (DAGS) yang memberikan kesempatan bagi Malaysia
untuk mencipta perisian dan kandungan yang sebenar dalam rekabentuk, di tempatan kandungan,dan disesuaikan dengan keperluan masyarakat tempatan. Secara khusus,
bertujuan untuk menghasilkan program minat dan penyertaan keusahawanan bagi mengembangkan program dan sistem perisian untuk kegunaan umum. Dalam hal ini,
proposal projek seperti on-line transaksi, pembelajaran interaktif dan komuniti --
komunikasi bersih difailkan bawah Demonstrator Application
Program.

Fokus pengembangan IT adalah untuk:
1. memastikan keluasan difusi dan akulturasi TI di dalam dan disektor untuk merangsang produktiviti dan daya saing dan lebih meningkatkan kualiti hidup.
2. melaksanakan projek-projek nasional seperti MSC, KL International
Lapangan Terbang dan bandar-bandar cerdas Putrajaya dan Cyberjaya untuk menyediakan
katalis bagi pembangunan IT.
3. meningkatkan pendidikan dan latihan IT selaras dengan
menjangka permintaan kemahiran yang berkaitan dengan IT, pengetahuan dan kepakaran.
4. memperluas dan meningkatkan infrastruktur komunikasi untuk meningkatkan
kebolehcapaian.
5. tinjauan undang dan peraturan untuk mempromosikan pertumbuhan elektronik
masyarakat dan pembangunan persekitaran belajar yang terus-menerus.
6. mempromosikan pembangunan e-commerce, isi dan peribumi industri IT tempatan, khususnya perisian dan pengetahuan produk industri, untuk menghasilkan peluang pertumbuhan baru.
7. meninjau dan memperbaiki sistem inovasi kebangsaan untuk menghasilkan R & D
output mampu menggerakkan ekonomi pengetahuan.

No comments:

Post a Comment